Optimal Body Forum

Optimal Body Forum (http://www.optimalbody.se/forum/)
-   Träningsprogram (http://www.optimalbody.se/forum/traeningsprogram/)
-   -   Egen träning MMA (http://www.optimalbody.se/forum/traeningsprogram/4839-egen-traening-mma.html)

kirllkil 2010-06-07 17:09

Egen träning MMA
 
Jag är en 64 kilos kille som håller på med MMA och behöver lite hjälp dels med hur jag ska äta och träna för att komma till 70 kg och även hur jag kan träna hemma på effektivaste sätt, eller måste jag in och hålla på och pumpa vikter?

Mitt nuvarande tränings program ser ut så här:
Måndag: Löpning 20 minuter med sittups 20 x 2, upphopp 10 x 2, armhävningar 20 x 2, sprawls 10 x 2, chins 10 x 2, triceps pusch 20 x 2 och 10 minuter skuggboxning.
Tisdag: Submission greppling 1,5 timme.
Onsdag: Samma som måndag
Torsdag: Judo 1,5 timme.
Fredag: Samma som måndag.
Lördag: Vila.
Söndag: Judo 1,5 timme.

Kost är 3 stora måltider per dag med mycket protein och kolhydrater sen även 3 mindre med frukt eller nötter.

Vad skulle ni ändra för optimal träning och tror ni denna träning kommer ge resultat och viktökning kombinerat med rätt mat?

Maod 2010-06-07 17:55

Svårt att ge allmäna råd till någon utifrån sådan information tycker jag, men lite småsaker i alla fall.

1. Med den mängden träning kommer du behöva äta MYCKET mat för att gå upp 6 kg.
2. Proteinmängden är alltid bra att hålla hög tycker jag, men glöm inte fettet och kolhydraterna också.
3. Passa dig så att du inte tränar för mycket, kroppen måste få tid att återhämta sig också.
4. Hitta några schyssta styrkeövningar (Frivändningar, thrusters, pullups mm) som du kommer ha nytta av i MMAn och träna dem ofta istället för traditionella styrketräningsupplägg.

Jag tycker inte du behöver prioritera styrketräning faktiskt, räcker säkert med 1-2 pass i veckan. Bättre att spendera tiden på teknikträning enligt min mening, men det finns säkert andra åsikter :)

kirllkil 2010-06-07 20:32

Okej jag ska prova lägga till MMA relaterade övningar för jag vet ju själv att jag ska ju träna på sånt jag har nytta av i ringen! Men tror du programmet kommer ge muskel utveckling för jag känner nästan att det är för lite, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för ditt svar föresten!

BeatNec 2010-06-07 21:01

Tjenare, får man fråga vart du tränar? :)

Mitt tips är att periodisera. Jag fick aldrig styrka och kondition att gå ihop vidare bra. Antingen brände jag ut mig eller i bästa fall fick jag bara dåliga resultat. Men detta är nog väldigt individuellt, Mr Maode har ju onekligen lyckats jäkligt bra med att kombinera bägge delar ;)

Jag antar att du är inne på grappling snarare än MMA?
Jag hade lagt mkt vikt på baksida kroppen med fokus på höftdominante övningar så som marklyft, men även mkt explosiva övningar så som thrusters, snach osv
Har du möjlighet att träna med kettlebells så kan jag rekommendera de för ditt ändamål. Enkelt att periodisera med också :)

Kör perioder med klassisk fys så som du gör nu, eller ev med vikter/kettlebells fast i samma stil. Dvs att du kör flera övningar i rad på tid tex.

Detta varvat med tung styrketräning med fokus på basövningar och riktigt svintunga vikter.
Mark, chins, böj, bänkpress, axelpressar, vader, snatch/clean and press borde du komma väldigt långt med. Men ja tror de räcker att köra 2 sånna helkropps(alt. 2-split) pass i veckan och se till att vila mkt så du får energi(kcal) kvar för att växa till dig.

shit va jag babblar... Mitt slutord får bli, kör det du tycker är kul och det som du känner att du utvecklas fort på :kickas:

Maod 2010-06-08 11:17

Citat:

Ursprungligen postat av kirllkil (Inlägg 174088)
Okej jag ska prova lägga till MMA relaterade övningar för jag vet ju själv att jag ska ju träna på sånt jag har nytta av i ringen! Men tror du programmet kommer ge muskel utveckling för jag känner nästan att det är för lite, eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för ditt svar föresten!

Du kommer få muskelutveckling om du sköter kosten!

Beatnec kom med bra förslag angående kettlebells. Mycket bra man kan göra med dessa som passar kampsportare. Kör rondintervall med svingar/snatches mm.

Kanske ska du fokusera din styrketräning lite på den/de kroppsdelar du känner dig svagast i ett tag?

Det är viktigt att vara stark i hela kroppen när man håller på med kampsport.
Viktigtast är nog höften/ryggen/nacken. Sen ben/grepp/armar/axlar/bröst.

kirllkil 2010-06-08 12:42

Jag kör i ludvika en liten klubb med lite olika stilar.

Ja precis jag är mest inriktad på submission greppling, ska titta på kettlebells!
Tack för alla enastånde tips! Vill komma igång att tävla snart men det är inte så lätt men hoppas det kan bli av när man flyttar till Göteborg och börjar på någon lite mer etablerad klubb. Fast ska träna med The Mauler nu den 3 juli :D

Maod 2010-06-08 13:09

Svenska grapplingligan är ju bra för att få erfarenhet. Inte så jättelångt till Gävle?


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO 3.3.0
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright ©2012, OptimalBody