Detta är min första recension, vill gärna ha feedback och förslag på vad som kan göras bättre
Och jag vill tacka Strength för förtroendet att testa produkten!
Fakta Push Extreme
Pris: 329-398kr
Smak: Citrus Fresh, Förpackning: 360g, Portioner: 36 st (18)
Innehåll per daglig dos (obs 2 portioner)
Strength creatine formula: 6g
L-Glutamine: 4,5g
Beta-Alanine: 4g
L-Arinine Alpha ketoglutarat (A-AKG): 2g
L-Citulline Malate: 2g
Alpha liponic acid (ALA): 400mg
Magnesium (oxid): 200mg
E-vitamin (acetat) 20mg
Innehåller en fenylalaninkälla
Denna produkt är menad att ta främst pre-workout som man tar främst på träningsdagar. Det är därför lite märkligt att man då tillsätter ex
kreatin som inte har någon akut effekt i blodplasman och fungerar bäst med en uppladdningsperiod [1]. Jag kan köpa att kreatinupptaget är större runt träning men den akuta effekten är noll.
Beta-alanin är också tillsatt som heller inte har någon akut effekt förutom stickningarna som inte är prestationshöjande, och dessutom kräver Beta-Alanin en uppladdning på ett flertal veckor för att ge någon som helst effekt, effekten syns då först vid långvarigt uttröttande arbete[2] .
L-glutamin är även det tillsatt och är det tillskott som verkligen visat sig att inte ge någonting, vare sig bättre proteinsyntes eller snabbare återhämtning[3]
ALA
är en bra produkt men är väldigt känsligt för oxidering och bör egentligen inte ha kontakt med syre. Kan dock vara ide att inta innan träning för dess antioxidativa egenskaper och kan öka upptaget att framför allt kreatinet[4]
Kvar är då
A-AKG och
L-Citrulline Malat..
A-AKG kan ha en positiv inverkan på maxlyft vid högre doser[5]
L-citrulline Malat kan hjälpa till framför allt vid högrepetitionsträning eller annan aerobisk träning[6] dvs inte vid tung styrketräning..
1 Richard B Kreider, ”Effects of creatine supplementation on performance and training adaptations”, Molecular and Cellular Biochemistry, 244 (2003) s. 89
2 Derave W, Ozdemir MS, Harris RC, et al, beta-Alanine supplementation augments muscle carnosine content and attenuates fatigue during repeated isokinetic contraction bouts in trained sprinters. J Appl Physiol. 2007 Nov;103(5):1736-43. Epub 2007 Aug 9
3 Candow DG, Chilibeck PD, et al. Effect of glutamine supplementation combined with resistance training in young adults. Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9
4 Burke DG, Chilibeck PD, et al. Effect of alpha-lipoic acid combined with creatine monohydrate on human skeletal muscle creatine and phosphagen concentration. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Sep;13(3):294-302
5 Campbell B, Roberts M, et al. Pharmacokinetics, safety, and effects on exercise performance of l-arginine alpha-ketoglutarate in trained adult men. Nutrition. 2006 Sep;22(9):872-81
6 Bendahan D, Mattei JP, et al. Citrulline/malate promotes aerobic energy production in human exercising muscle. Br J Sports Med. 2002 Aug;36(4):282-9
Dosering
Lite dåligt att innehållsförteckningen ger siffror per dagligt intag och inte per portion eller per 100g. Detta är vilseledande enligt mig då det inte står på hemsidan eller i produktinfon vad som är ett dagligt intag. Vips så räcker burken mycket kortare än vad de 36 angivna portionerna utlovar. Alltså är det något lågdoserat och därmed dyrt. Burken räcker endast till 18 dagar om man tar enligt doseringsanvisning. Personligen tog jag dubbel dos innan passet istället och då räcker den i 18pass för mig dvs 6veckor.
Energi, betyg 1/10
Stimulanteffekten är obefintlig men det är antagligen inte meningen heller då det inte finns några sådana ingredienser.
Löslighet, betyg 10/10
Inga problem.. bara i med pulvret och skaka lite..
Smak, betyg 8/10
ALA gör att den bränner lite i halsen men smaken i övrigt var god.
Pump, betyg 8/10
Jag tog dubbel dos på tom mage och märkte ingenting annat än stickningarna vid min normala träning. Dock när jag reppade loss i Bicepscurl med mer än 10reps då fick jag ett enormt bra tryck i muskulaturen. Detta upprepades flera pass och i olika övningar med liknande effekter. Har aldrig upplevt ett liknande tryck i musklerna. Hämmade till viss del fortsatt arbete.
Pris, betyg 5/10
I prisklass något billigare än RAGE på 36 portioner, tar man dock enligt doseringsanvisningen så är det bara 18 portioner och då är den dyr.
Övrigt
Produkten ska främst användas av de som kör intensivt på gymmet dvs. med kort vila eller högre repetitionsantal och eftersträvar pump.
Denna produkt bör användas över lång tid eller kombineras med kreatin monohydrat (uppladdning) och beta-alanin på vilodagarna för bästa effekt, gör man detta så kan man få en riktigt bra prestationshöjare på sikt.
Sammanfattning
Produkten gör vad den utlovar - ger en grym pump. dock vid dubbel dosering för mig. Klart bättre pump än exempelvis RAGE.
Skulle klart kunna tänka mig att köpa denna igen för ett något lägre pris om jag lägger om min träning till mer högrep.
+pris
+pump
+smak
-pris
-går att göra en "renare" pre-workout produkt