Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Allt om kost > Produktrecensioner > XPRESS - Arachidonic Acid (the X-factor clone)
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Produktrecensioner Posta din recension/logg av ett speciellt kosttillskott eller något annat träningsrelaterat.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2009-09-30, 22:14   #1 (permalink)
Skilled Master

R2D2s avatar

Reg.datum: Nov 2007
R2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud of
R2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud of
Standard XPRESS - Arachidonic Acid (the X-factor clone)

Jag har nu kört i 30 dagar med XPRESS men tänkte köra 20 dagar till och kommer skriva mina slutliga tankar då.

Efter 30 dagar:

Styrka:
Styrkan har ökat litegrann helt klart, inte dramatiskt men märkbart. Jag maxar sällan men jag märker att jag har ökat i antal reps i mina grundövningar. Betyg 3/5.

Kroppskomposition & vikt:
Jag har gått upp 7 kilo sen dag 1. Det mesta har kommit smygande, fast i början tyckte jag jag blev hårdare i kroppen men har slätat ut litegrann iom viktuppgången. MEN jag har inte blivit fet, midjan har ökat marginellt, jag håller koll tack vare njurbältet. Så jag är nöjd med 7 kilo upp och nästan nästan samma midjemått. Kan tillägga att speciellt i början kände jag en ökad hunger.Betyg 4/5.

Pump
Helt otroliga pumpar, speciellt i armar och delts, men även när jag kör ben, annars har jag svårt att få pump i benen. Pumparna är större och sitter i längre. Betyg 4/5

Återhämtning, ork.
Här ligger nog största vinsten med AA, jag orkar köra mer, fler set och fler reps på gymmet och jag upplever att min återhämtning går fortare mellan passen också, har kört dubbla pass om dan ett antal ggr när jag kunnat för jobbet. Mycket nöjd här. Betyg 4/5

Biverkningar
Den gör något i skallen helt klart, man känner en ökad vakenhet, som en stim nästan. En lite oskön känsla. Har gjort lite research på nätet och vissa tror att AA övestimulerar neuroner i hjärnan , det var nån som tog AA för att "öka sin kreativitet". Sen finns det läkare och nutrister som anser omega-6 fettsyran AA vara förkastlig. Den är ju lite motsatsen till Omega-3-syror...Vissa påstår att prostatan kan utveckla tumörer, andra att AA kan ge Alzeimer i längden, och även hjärtsjukdom om det sätter igen artärerna. Detta är inte tillräckligt utrett anser jag, därför känns det lite vanskligt...
På plussidan kan man säga att den är helt icke-hormonell.
Betyg 2/5

Dosering - Pris
Rekommenderad dos är 3-4 /dag. Jag har kört 4-5 kapslar om dagen (the hardcore style ), 240mg * 5 = 1200 mg. Varje burk innehåller 100 kapslar och kostar 289 kr, även om de nu verkar vara slut överallt. Kör man 3/dag räcker burken en månad, 289kr. Det är upp till var och en om man tycker det är dyrt eller inte.

Delsammanfattning: (kommer en till om 20 dagar cirka)
AA gör nåt helt klart i kroppen, man upplever pump och mer ork. Men så är det detta med eventuella bieffekter, man blir ju lite fundersam. Svårt att säga, effekten är helt klart bra, men de ev. riskerna drar ned betyget. Betyg 3/5

Tar mig friheten att klippa in vad Eiselt själv skriver om arakidonsyran: (om det inte är OK så kan en moddis bara radera det)

Citat:
· Prohypertrofisk produkt för maximal muskeltillväxt
· Ej dopingklassad
· Kan kombineras med de flesta kosttillskott för optimal effekt.

--------------------------------------------------------------------------------

XPRESS innehåller den naturligt förekommande fettsyran arakidonsyra som ökar musklernas känslighet för träningsstress så att din träning - på en grunläggande nivå - stimulerar muskeltillväxten med effektivt.

VAD ÄR ARAKIDONSYRA?
Arakidonsyra är en essentiell fettsyra som vi normalt får i oss i små mängder via kosten. Det finns främst i rött kött (i fettet). Även om man äter mycket kött så får man inte i sig speciellt stora mängder beroende att fettet i kött innehåller 20-180 mg arakidonsyra per 100 gram (2). I det rena köttet är mängden arakidonsyra ännu lägre. Normalt för genomsnittssvensken i sig ungefär 230 mg arakidonsyra dagligen (3).

Arakidonsyra betraktas, liksom tex omega-3 fettsyrorna, som essentiell fettsyra eftersom kroppen inte kan tillverka den själv och behövs för många funktioner i kroppen, bla bildning av olika prostaglandiner (t ex PGE2 och PGF2a) som ligger i vår fokus med denna produkt. Kroppens förmåga att utsöndra normala nivåer av de här prostaglandinerna är direkt beroende av tillgängen på arakidonsyra. För en tränande är det här otroligt viktigt eftersom prostaglandingerna spelar en grundläggande roll för kroppens proteinomsättning och uppbyggnad där de agerar lokalt på musklerna som har tränats.

EFFEKT PÅ MUSKELTILLVÄXT
Prostaglandiner utöver sin kraftfulla effekt på muskeltillväxten direkt efter träning och det är främst den eccentriska stretch-kontraktionen som stimulerar lokal produktion av prostaglandinerna. Dessa spelar i sin tur en abgörande roll för vad som kommer hända i dina muskler under de kommande dagarna. En studie som är publicerad i American Journal of Physiology, 1990, visar ett samband mellan prostaglandiner, proteinomsättning och tillväxtresponsen vid träning (5). I studien utsatte man isolerade muskelceller under stretch (för att efterlikna effekten av träning) för arakidonsyra. Proteinsyntesen mättes genom att man använda radioaktivt märkt fenylalanin och tittade på hur mycket av det som byggdes in i muskelproteinerna. Under de första 5 timarna ökade nivåerna av prostaglandinerna PGE2 och PGF2a med 101% respektiva 41%. PGE2 är kopplat till de initiella "mikroskadorna" som uppstår i musklerna vid träning (6)). PGF2a var förhöjt i 48 timmar och proteinsyntesen var förhöjd med 52-98 %. Andra studier antyder också att PGF2a är den prostaglandin som har störst effekt på proteinsyntesen (7,8,9).

I en studie, se referens 10, testade man hur ämmen som hämmar omvandlingen av arakidonsyra till prostaglandiner påverkade proteinsyntesen. 24 testpersoner fick ibuprofen (1,200mg/dag) eller acetaminofen (4,000mg/day) i kombination med träning. Dessa två populära värktabletter är kända för att fungera genom att hämma enzymer som är ansvariga för produktionen av prostaglandiner (11,12). Omsättningen av aminosyror mättes under 24 timmar efter en träningspass. Både Ibuprofen och Acetaminofen hämmade den annars normala ökningen av proteinsyntesen efter träning. Hos placebogruppen ökade proteinsyntesen med 76% över det normala.I en uppföljningsstudie (13) visade man att dessa läkemedel främst hämmande PGF2a. Dessa resultat ger en bild av vilken roll prostaglandinerna har för proteinsyntesen och på vilken grundläggande nivå de fungerar - utan prostaglandinerna sker ingen proteinsyntes helt enkelt.

UTSÖNDRING AV PROSTAGLANDINER UNDER TRÄNING
Musklerna har inte någon förmåga att lagra prostaglandiner och den enda lokala källan för PGF2a är arakidonsyra som lagras i cellmembranen i varje cell. Det är stretchningen av musklerna under intensiv träning som bidrar till att arakidonsyra utsöndras och omvandlas till aktiva prostaglandiner. Frisättningen av arakidonsyra är därför det allra första steget i en serie av reaktioner som i slutändan ansvarar för uppbyggnad av muskelfibrer.

LADDNING MED ARAKIDONSYRA
Studier visar att träning minskar nivåerna av arakidonsyra i musklerna så bara det är en anledning att få i sig lite extra tillskott men vi är intresserade av att öka muskeltillväxten utöver det normala. I en studie lät forskare en testgrupp konsumera 6 gr arakidonsyra i 2-3 veckor. Detta ledde till att nivåerna av arakidonsyra i kroppen ökade. Dessutom var det en signifikant ökning av prostaglandiner. I 3 av 4 testpersoner var ökningen hela 47% vilket indikerar en dramatisk ökning av proteinsyntesen. Forskarna drog slutsatsen att arakidonsyra i stora mängder påpverkar syntesen av prostaglandiner. XPRESS kan alltså användas dels för att komplettera kosten med arakidonsyra men också att vi kan öka mängden arakidonsyra i muskelvävnaderna utöver normalnivåerna och då förbättra hur prostaglandinsystemet reagerar vid träning.

Som summering lägger vi upp det viktigaste punktvis:
1) Prostaglandins spelar en nyckelroll för regleringen av proteinsyntesen efter träning.

2) Syntesen av prostaglandiner är beroende av mängden tillgänglig arakidonsyra.

3) Kroppen kan lagra arakidonsyr i muskelvävnaden, men kan inte lagra prostaglandiner.

4) Arakidonsyra utsöndras från muskelcellerna under stretch med viktbelastning (eccentriskt). När arakidonsyran är fri omvandlas den snabbt till aktiva prostaglandiner.

5) Träning sänker nivåerna av arakidonsyra.

6) Genom att konsumera större mängder arakidonsyra kan du öka kroppens förråd av denna fettsyra, vilket ska resultera i en ökad produktion av anabola prostaglandiner som respons till intensiv träning.
Det var det, uppdatering kommer när cykeln är slut. Är det nån som undrar något så ställ bara frågan här, jag har säkert glömt nåt, jag svarar gärna om jag kan. Andra som kört AA eller har synpunkter är också välkomna att kommentera
/R2D2

Senast redigerad av R2D2 den 2009-09-30 klockan 22:39
R2D2 är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:23   #2 (permalink)
Skilled Master

martenks avatar

Reg.datum: Apr 2009
Ålder: 40
martenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nice
Skicka ett meddelande via ICQ till martenk
Standard

Tack för en trevlig och utförlig recension! Det blir reps förstås... Jag är lite småsugen på denna, men känner viss skepsis då den är pro-inflammatorisk, kan det verkligen vara sunt? Har också läst att man ska undvika att konsumera Omega-3 när man tar denna, är det något du tänkt på?

Ska bli kul att läsa ditt slutomdöme, och även om du får behålla dina ökningar efter kuren....
martenk är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:27   #3 (permalink)
Skilled Master

R2D2s avatar

R2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud ofR2D2 has much to be proud of
Standard

MartenK, ja jag har inte tagit en enda omega-3 nu på en månad, Inflammatórisk sägs den vara, jag har inte märkt nåt åt det hållet annat än känslan i huvet, men när jag tänker efter har det alltid varit när jag tagit två kapslar ihop med min PWO. Mina leder är helt OK.
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:33   #4 (permalink)
CVN
Skilled Master

CVNs avatar

Reg.datum: Feb 2009
CVN is a splendid one to behold
CVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to beholdCVN is a splendid one to behold
Standard

Bra skriven recension och kul att du tog med lite research angående bieffekterna. R to the E to the P to the S!
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:36   #5 (permalink)
Skilled Master

R2D2s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CVN Visa inlägg
Bra skriven recension och kul att du tog med lite research angående bieffekterna. R to the E to the P to the S!
Tackar tackar.

Glömde nämna att träningsvärken verkar sitta djupare på nåt sätt, det känns verkligen att man har tränat och vad man har tränat med Xpress och jag gillar den känslan
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:38   #6 (permalink)
Skilled Master

Johan.Ss avatar

Reg.datum: Oct 2007
Johan.S is a splendid one to behold
Johan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to beholdJohan.S is a splendid one to behold
Standard

Bra och utförligt skriven recension. Låter ju som att du fått bra resultat av produkten och för mig som förhoppningsvis snart ska köra igång med en 50 dagars laddning låter ju detta possitivt

Du märkte inte av nån överdrivet plågsam träningsvärk som många andra har upplevt?

Reps såklart
Acctive Sport & Hälsa
Energy Armor
To Strive Forward
Min Youtube kanal
Följ mig på Instagram. Johan_s81
Johan.S är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 22:41   #7 (permalink)
Skilled Master

R2D2s avatar

Standard

Tack Johan.
Jupp rejäl träningsvärk fick jag. Plågsam ? Jag gillar att plåga mig själv
Svara med citat
Gammal 2009-09-30, 23:24   #8 (permalink)
ISC
Senior Member

ISCs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ålder: 33
ISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura about
Standard

Uppgång på 7kg på 30 dagar? Okej, detta är OT men jag undrar ändå, är det inte mycket? Nu vet jag att du är en rätt massiv kille, och rätt hård efter deff så du har garanterat koll på vad du gör, jag bara undrar hur du ser på det
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 07:05   #9 (permalink)
Ägare/Admin

Dr Nicks avatar

Reg.datum: Aug 2007
Ålder: 38
Dr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant future
Dr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant future
Standard

Reps,verkar ju ha funkat riktigt bra på dig!

Frågor som rör användandet av forumet?
Skicka ett pm.

För snabbaste moderering och kontakt med mig angående allt som rör forumet,skicka ett pm.

Min träningsdagbok
Dr Nick är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 08:29   #10 (permalink)
Skilled Master

R2D2s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ISC Visa inlägg
Uppgång på 7kg på 30 dagar? Okej, detta är OT men jag undrar ändå, är det inte mycket? Nu vet jag att du är en rätt massiv kille, och rätt hård efter deff så du har garanterat koll på vad du gör, jag bara undrar hur du ser på det
Tackar tackar
Jupp, jag är själv lite förvånad över uppgången. Fast egentligen inte hehe, eftersom jag kom ur en period med lite lägre kaloriantal över sommaren och ganska låg BF. Och börjar jag då äta mer, speciellt kolhydrater, så går man ju upp, med eller utan XPRESS. Det jag är förvånad över är att inte mer hamnar runt midjan. Och det är jag riktigt nöjd med givetvis.
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Nick Visa inlägg
Reps,verkar ju ha funkat riktigt bra på dig!
Tackar Doc
Jepp, kanon än så länge. Samtidigt finns det där om eventuella biverkningar i bakhuvet hela tiden, och det blir lite smolk i glädjebägaren.
Jag har lite länkar om just ev. biverkningar och artiklar om AA som jag har sparat i en annan dator, ska slänga in de här senare så kan den som vill fördjupa sig.
Svara med citat
Svara

Tags
arachidonic acid, arakidonsyra, xfactor, xpress

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta