Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Övrigt > MISC > whisky, rom...
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

MISC Allt mellan himmel och jord.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2013-10-28, 16:51   #1 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Reg.datum: Feb 2008
((( has much to be proud of((( has much to be proud of
((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of
Standard whisky, rom...

...calvados, absint, kaffe?

vet inte riktigt vad jag tänkte att denna tråden skulle innehålla...

men, erfarenheter? vad folk föredrar för drycker?
tips?
knep å knåp? inte vet jag, tänkte bara att det kunde vara kul för folk att skriva av sig om drycker som gillas, ogillas eller folk är sugna på?

kan ju också vara kul att se vad folket på OB dricker för slags alkohol om/när det dricks?
visst, är ju ett träningsforum, men, jag vet inte, gott är gott och fylla är fylla och en del gillar vissa saker andra andra saker...

så, som synes, behöver ju inte röra sig om just alkoholhaltiga drycker ens?
även om jag primärt själv vill diskutera och tipsa om olika rom och whisky-sorter, men, kan ju vara nån ypperligt god kaffeböna som testats som man bara måste tipsa om eller nåt annat?

så, då tänker jag att denna tråden kan vara tråden att samla allt sådant!!!

‎"Every time you touch the bar it is a +.
When you take a day off it's a -"
-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 17:28   #2 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of
Standard

börjar med att kasta in en länk till en snubbe som jag gillar:
ralfystuff - YouTube
skön dialekt, stor kunskap (dock så är väl uppfattningen om huruvida han har stor kunskap eller ej antagligen något som jag är lite färgad i då jag håller med honom i mycket rörande dryckerna, i alla fall i sånt som jag bryr mig om själv rent smakmässigt, vilket ju då antagligen gör att jag lätt kan tycka att han har stor kunskap inom whisky )

finns antagligen beytdligt större whiskykännare som har ett större "namn" där ute i världen/etern som säkert ser ner på honom och hans recensioner (eller inte? jag vet faktiskt inte, bara fantiserar, är ju ändå så att internet är rätt fullt av folk som vill sänka andra och trolla vilt) men, jag vet inte, jag uppskattar att det är videos han gör och att han har en trevlig dialekt att lyssna på därtill!

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 21:04   #3 (permalink)
Ägare/Admin

Dr Nicks avatar

Reg.datum: Aug 2007
Ålder: 38
Dr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant future
Dr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant futureDr Nick has a brilliant future
Standard

Om jag nu dricker så är det öl som gäller, tycker det är kul att testa öl från olika länder.
Denna är en favorit:
Wherry

Har en sån här I barskåpet också som är riktigt bra om man gillar vodka:
Kauffman Soft Vodka | Kauffman är en premium vodka som du kan köpa på Drinko.se

Frågor som rör användandet av forumet?
Skicka ett pm.

För snabbaste moderering och kontakt med mig angående allt som rör forumet,skicka ett pm.

Min träningsdagbok
Dr Nick är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-10-28, 21:30   #4 (permalink)
Senior Member

Kelts avatar

Reg.datum: Jan 2008
Ålder: 40
Kelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura about
Talking Rom

Jag personligen är såld på rom.

Ron Zacapa 23 år är favoriten (lagom söt) Ron Zacapa Gran Reserva (500) - Systembolaget.se

Zacapa XO är ett snäpp bättre (mer rundare i smaken) dock tycker jag inte att denna marginella skillnad i kvalitén jämförelse med 23an är ej värt priset. Zacapa XO (86771) - Systembolaget.se

Diplomatico 12 år är en trevlig och mycket söt rom som är en bra alternativ till Ron Zacapa 23 år Diplomático Reserva Exclusiva 12 Años (356) - Systembolaget.se

Plantation 20 års jubileum är en annan mycket god rom med tydlig kokos smak och inte så tydlig söttma. Rum Plantation 20th Anniversary Extra Old (509) - Systembolaget.se

El dorado 15 år kan nog vara något för den som gillar whisky. Tydlig fatkaraktär med liten söttma. El Dorado 15 Years (549) - Systembolaget.se

Matusalem Gran Reserva Solera Blend 23 är ytterligare en rom med inte så tydlig söttma, som funkar mycket bra med mörk choklad. Matusalem Gran Reserva Solera Blend 23 (87164) - Systembolaget.se

Det riktig bra med rom är nog i jämförelse med whisky och cognac att priserna ligger inom rymliga gränser även för de bästa rom.
Kelt är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 10:41   #5 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Nick Visa inlägg
Om jag nu dricker så är det öl som gäller, tycker det är kul att testa öl från olika länder.
Denna är en favorit:
Wherry

Har en sån här I barskåpet också som är riktigt bra om man gillar vodka:
Kauffman Soft Vodka | Kauffman är en premium vodka som du kan köpa på Drinko.se
Öl är otroligt skoj tycker jag, dock, som glutenallergiker så är det tyvärr lite dumt att dricka (i alla fall direkt speciellt mycket, helst inget).

Dock så är jag ju väldigt inne på olika Stouts och IPA's när det väl gäller, eller en del såna Abbaye Ales är också en "genre" där jag hittar många favoriter.

Jag brukar ändå dricka nån öl/ale här och där när det ges tillfälle, men, för min del handlar det då om att dricka det med nån/några personer vilket ju ger mig möjligheten att "bara smaka lite" på en eller flera lite mer intressanta ölsorter genom att dela på det hela med några vänner som kanske vill/kan dricka mer volym öl än jag.

SJUUUUKT så flummiga lyxiga vodkaflaskor är alltså???
vad är det som gör att dom så ofta är det frågar jag mig, ser ju ut som nån slags parfymflaska ofta???

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 10:44   #6 (permalink)
Senior Member

Daniel Cs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ålder: 34
Daniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really nice
Standard

Underbar tråd .

Älskar rom (den drickbara varianten då, inte den som kommer ur fi**an på fisken).

Som tidigare nämnt är Ron Zacapa det bästa man kan dricka. Smakar som gudasäd .

Rum Plantation är en grym serie. Barbados och Jamacia toppar listan, tätt följt av deras 20års jubileumsvariant.
Trinidad och Grenada är också trevliga.

Angostura 1919 är en mycket trevlig bruksrom och den jag brukar ta med mig när det vankas festligheter. Billig men mycket trevlig, fruktig vaniljsmak med lite inslag av örter och arrak.

Vi som hatar Chins
Daniel C är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 10:48   #7 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel C Visa inlägg
Underbar tråd .

Älskar rom (den drickbara varianten då, inte den som kommer ur fi**an på fisken).

Som tidigare nämnt är Ron Zacapa det bästa man kan dricka. Smakar som gudasäd .

Rum Plantation är en grym serie. Barbados och Jamacia toppar listan, tätt följt av deras 20års jubileumsvariant.
Trinidad och Grenada är också trevliga.

Angostura 1919 är en mycket trevlig bruksrom och den jag brukar ta med mig när det vankas festligheter. Billig men mycket trevlig, fruktig vaniljsmak med lite inslag av örter och arrak.
mmmmmmm, ja, ron zacapa... sjukt god...

intressant att höra från dig när det kommer till åsikter om Plantation-serien!!!
Jag måste återkomma ang. lite av dom drycker jag dricker också mer specifikt och jag kan ju säga att jag är SJUKT glad att jag tog en chansning å köpa den billiga Plantation Barbados. Den är sannerligen min "bruksrom" just nu och antagligen för lång tid framöver!!!
Men, måste kanske testa Angosturan som bruksdryck nån gång också framöver då!!!

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 10:55   #8 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Standard

Av nån anledning så får å kan jag inte citera Kelts post...

det är för att Kelt är terrorist??? vem vet...

men, grymt bra post där Kelt! rom är ett underbart ämne!

MEN för mig ligger whiskyn närmast hjärtat...
Något som jag väl var relativt ensam om på förfester i min ungdoms dagar var ju att jag inte hade nån som helst kvalm att ta å supa mig totalt klappfull på en flaska Laphroaig - självklart på finsmakarens vis halsat direkt ur flaskan!
och, nej, det är väl inte det vis man uppskattar whisky på bäst, MEN det var tydligt att jag älskade whisky från första sippen och det är något som snarare vuxit med åren, alltså min förkärlek för whiskyn.

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 10:55   #9 (permalink)
Senior Member

Kelts avatar

Kelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura about
Standard

Personligen så har jag enbart testat 20 årsjubileum så det hade faktiskt varit skoj och testa de två andra som Daniel påpekar.
Kelt är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 10:59   #10 (permalink)
Senior Member

Kelts avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
Av nån anledning så får å kan jag inte citera Kelts post...

det är för att Kelt är terrorist??? vem vet...

men, grymt bra post där Kelt! rom är ett underbart ämne!
Angående citering av min post så hade jag själv problem med att posta den texten. Det visade sig att när jag först förhandsgranskade den så fick jag meddelandet att jag inte har rättigheter. Däremot om jag gjorde om postningen och direkt klickade på skicka svar så gick det igenom.
Kelt är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta