Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Övrigt > MISC > whisky, rom...
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

MISC Allt mellan himmel och jord.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2016-10-15, 08:22   #61 (permalink)
Skilled Master

Rickards avatar

Reg.datum: Jan 2009
Rickard has much to be proud of
Rickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud of
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av doni Visa inlägg
Ron Barcelo gillar jag, är lite av "husromen".
Huswhiskyn är Glenmorangie och Red Label.

Vill du ha sanslösa smakupplevelser så kan jag rekomendera att gräva ner sig i Glenmorangie Private Edition, riktigt fina och unika smaker.
Glenmorangie är trevlig. Väldigt snäll och så.
Har snart tömt flaskan men kommer nog bli en highland park efter den.

En annan trevlig bekantskap är springbank. Lite dålig tillgänglighet.

Citat:
Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
Sazerac? nån specifik av dom som finns (har för mig de finns ett par olika? kan ha fel???) varit sugen å smaka nån men inte blivit av än... rye är skoj!

EDIT: för mig (även om det nu inte är en spcifik råg-virre) så när jag köper från Amerrrrr'kat så blire ofta Wild Turkey 101, den gillar jag av många anledningar, prisvärd (i mina ögon/tankesätt) god och "packs a punch"... inte nu för att jag nånsin dricker numera (ehrrrmmmm...oftast iaf) för å bli packad, men, vatten har ja hemma
Jo några finns. Men den "vanliga", straight rye.
Lite bett och trevlig smak.

Hällde upp pepsi max i ett glas det varit sazerac i. Trodde inte det skulle märkas typ men satte en väldigt bra smak på det hela.
Svara med citat
Gammal 2017-01-20, 14:02   #62 (permalink)
Skilled Master

Rickards avatar

Rickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud ofRickard has much to be proud of
Standard

Provade indisk whisky för ett tag sedan och blev positivt överraskad. Kanske inte så svårt att bli då jag inte stött på något ifrån Indien tidigare som imponerat.
Så idag slog jag till på en flaska Japans whisky. Ska bli spännande att se om det blev något bra.

Nikka - From the barrel
Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 14:50   #63 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Reg.datum: Feb 2008
((( has much to be proud of((( has much to be proud of
((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Provade indisk whisky för ett tag sedan och blev positivt överraskad. Kanske inte så svårt att bli då jag inte stött på något ifrån Indien tidigare som imponerat.
Så idag slog jag till på en flaska Japans whisky. Ska bli spännande att se om det blev något bra.

Nikka - From the barrel
Indiskt har ju kommit ganska starkt på senaste åren!
själv har jag tyvärr bara smakat nån enstaka av de olika Amrut som finns, och det var gott!
men, nu verkar prisbilden på indisk whisky blivit ganska skev (skevare till och med än japansk whisky?), visserligen har ju indiska destillerier en sån FRUKTANSVÄRD angels share, så, bara därför känns det ju nästan som priset kunde vara högre bara pga det, men, nu handlar väl prisläget i whiskyvärlden oftast om vad som är populärt/säljs bäst av/finns minst av, typ...

Nikka From the Barrel tycker jag är nice!
Blivit lite dyrare under årens lopp tyvärr, men, en grym blend (och som med många av japanska blends så är ALLT i denna blend ändå bränt i olika pannor hos Nikka, så, det är en slags "in-house"-blend då) och trevligt att kunna hitta drycker kring fatstyrka (om än justerad såklart då alla batcher håller samma ABV) till ett OK pris.

Tycker den är grymt bra antingen som den är (men kan upplevas lite vass kanske och kan dränka lite av sina smaker med alkoholen) eller med en liten droppe vatten, är nog så jag gillar den som bäst, men, tack vare sin hyfsat generösa alkoholstyrka och ganska komplexa smak så funkar den även fint om man vill göra lite annat också, t ex:

ハイボール = hai booru = high ball
alltså med is (om man vill), frys-kall nikka from the barrel och kallt sodavatten. Tycker själv det gör stor skillnad i detta fallet om man faktiskt lyckas ha "riktigt" sodavatten som generellt sett innehåller lite sälta etc, det gör sig grymt fint med NFTB's smaker.

grymt gott en varm dag eller som en festlig "drink"

Nonjatta: How to make a mizuwari
även med vanligt vatten funkar det fint såklart!

och mängden/ration is/vatten/whisky tycker jag man kan leka sig fram till favoriten!

mmmmm...nu blev ja sugen på whisky... borde köpa en from the barrel nån gång snart igen känner jag!!!

‎"Every time you touch the bar it is a +.
When you take a day off it's a -"
-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 20:08   #64 (permalink)
Skilled Master

Rickards avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
Indiskt har ju kommit ganska starkt på senaste åren!
själv har jag tyvärr bara smakat nån enstaka av de olika Amrut som finns, och det var gott!
men, nu verkar prisbilden på indisk whisky blivit ganska skev (skevare till och med än japansk whisky?), visserligen har ju indiska destillerier en sån FRUKTANSVÄRD angels share, så, bara därför känns det ju nästan som priset kunde vara högre bara pga det, men, nu handlar väl prisläget i whiskyvärlden oftast om vad som är populärt/säljs bäst av/finns minst av, typ...

Nikka From the Barrel tycker jag är nice!
Blivit lite dyrare under årens lopp tyvärr, men, en grym blend (och som med många av japanska blends så är ALLT i denna blend ändå bränt i olika pannor hos Nikka, så, det är en slags "in-house"-blend då) och trevligt att kunna hitta drycker kring fatstyrka (om än justerad såklart då alla batcher håller samma ABV) till ett OK pris.

Tycker den är grymt bra antingen som den är (men kan upplevas lite vass kanske och kan dränka lite av sina smaker med alkoholen) eller med en liten droppe vatten, är nog så jag gillar den som bäst, men, tack vare sin hyfsat generösa alkoholstyrka och ganska komplexa smak så funkar den även fint om man vill göra lite annat också, t ex:

ハイボール = hai booru = high ball
alltså med is (om man vill), frys-kall nikka from the barrel och kallt sodavatten. Tycker själv det gör stor skillnad i detta fallet om man faktiskt lyckas ha "riktigt" sodavatten som generellt sett innehåller lite sälta etc, det gör sig grymt fint med NFTB's smaker.

grymt gott en varm dag eller som en festlig "drink"

Nonjatta: How to make a mizuwari
även med vanligt vatten funkar det fint såklart!

och mängden/ration is/vatten/whisky tycker jag man kan leka sig fram till favoriten!

mmmmm...nu blev ja sugen på whisky... borde köpa en from the barrel nån gång snart igen känner jag!!!
Paul John hette den jag provade utav dom indiska.

Nikka FTB var grym! Behövde inte spädas alls vilket jag hade trott. Rätt bra sting i den men en väldigt rund och fin eftersmak med mycket maltsötma.

Tack för tipsen! Får repsa för dom.
Svara med citat
Gammal 2017-01-25, 22:16   #65 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Reg.datum: Feb 2008
((( has much to be proud of((( has much to be proud of
((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Paul John hette den jag provade utav dom indiska.

Nikka FTB var grym! Behövde inte spädas alls vilket jag hade trott. Rätt bra sting i den men en väldigt rund och fin eftersmak med mycket maltsötma.

Tack för tipsen! Får repsa för dom.
Aha, inte smakat Paul John!

Jo, den är grymt god Nikkan! Exakt, behöver absolut inte spädas då den ändå är riktigt mumsigt njutbar med en massa godsaker på tungan redan som den är. Sen, precis som du ju säger så finns ett sting i den, men, på ett sånt sätt att det är angenämt ändå!

Förr fanns ju också alternativet Yoichi 10y på bolaget, som nu tyvärr sen ett par år tillbaka istället nedgraderats till nåt utan åldersangivelse och till ett sjukt hutlöst pris.
Den var mycket god den gamla 10åringen och till ett iaf hyfsat rimligt pris. Yoichi är Nikkas rökiga whisky, och skulle säga att yoichi står för den svaga tonen av rökighet som finns i FTB också.

‎"Every time you touch the bar it is a +.
When you take a day off it's a -"
-Krastev

Senast redigerad av ((( den 2017-01-25 klockan 22:30
((( är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2017-08-17, 10:35   #66 (permalink)
Skilled Master

Rickards avatar

Standard

Plantation Grande Reserve Barbados var riktigt prisvärd och farligt lättdrucken.
Gav bort en sådan i helgen för att ge en introduktion till Rom.
Det blev riktigt lyckat.

Inte något komplex eller så. Men riktigt smooth och god. Och till sitt pris ett riktigt kap.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta