Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Övrigt > MISC > whisky, rom...
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

MISC Allt mellan himmel och jord.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2013-11-02, 11:00   #11 (permalink)
Senior Member

Daniel Cs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ålder: 34
Daniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really nice
Standard

Tycker jag absolut du ska göra.
Tyvärr så har inte Jamaica funnits i systembolagets sortiment på flera år, vilket jag finner både märkligt och beklagansvärt.

Borde ju finnas att införskaffa via nån webbutik men det innebär ju lite mer väntan och merjobb än att bara dra ner på butiken men kan vara värt det.

Vi som hatar Chins
Daniel C är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:03   #12 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Reg.datum: Feb 2008
((( has much to be proud of((( has much to be proud of
((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of
Standard

Så, för att återkomma till detta med att jag en gång i tiden inte drog mig för å dels dricka ofantliga mängder guda-drycker och dessutom direkt ur flaskan om så var fallet för tillfället.

VAD dricker ni era favoritdrycker ur? oavsett om det är rom, vodka, öl, bourbon, tequila eller whisky?

Jag föredrar dessa former av glas för att inmundiga min whisky och rom:
Single Malt Whisky ? Libbey Tasting Glass x 6
även bourbon såklart, men, vissa sorters bourbon kan jag faktiskt tycka tjänar mer på att drickas ur såna helt vanliga "tumblers" ("klassiska" whiskyglas ur random amerikansk film)

dock kan jag ju säga att såna där "tulpanglas" med smal fot osv är rätt sköra... något som jag lessnat lite på då dom går åt en del ffa vid diskning.
Sen så nu då jag valt att "acceptera" var jag numera bor (kallt å jävligt) så sitter jag sjukt ofta på balkongen numera å njuter och, då hade det varit fint att ha en lite annan utformning på glaset så nu står det överst på min inhandlingslista ett par såna här väldigt trevliga och bra glencairn-glas:
Glencairn Glass - Glencairn Crystal

EDIT:
fördelen med glencairnglaset är också att om man sitter ute i kylan som jag så sitter dom mer naturligt i handen på ett sånt sätt (om man vill) så att man håller sin dryck varm trots de yttre kylsystem som vi kallar "vinter"

‎"Every time you touch the bar it is a +.
When you take a day off it's a -"
-Krastev

Senast redigerad av ((( den 2013-11-02 klockan 11:05
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:03   #13 (permalink)
Senior Member

Daniel Cs avatar

Daniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really niceDaniel C is just really nice
Standard

Gällande whisky så är jag barnsligt förtjust i Ben Reich. Rökig och underbar.
Whisky är som bäst när det smakar som att slicka på en nytjärad brygga .

Vi som hatar Chins
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:05   #14 (permalink)
Senior Member

Daniel Cs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
Så, för att återkomma till detta med att jag en gång i tiden inte drog mig för å dels dricka ofantliga mängder guda-drycker och dessutom direkt ur flaskan om så var fallet för tillfället.

VAD dricker ni era favoritdrycker ur? oavsett om det är rom, vodka, öl, bourbon, tequila eller whisky?

Jag föredrar dessa former av glas för att inmundiga min whisky och rom:
Single Malt Whisky ? Libbey Tasting Glass x 6
även bourbon såklart, men, vissa sorters bourbon kan jag faktiskt tycka tjänar mer på att drickas ur såna helt vanliga "tumblers" ("klassiska" whiskyglas ur random amerikansk film)

dock kan jag ju säga att såna där "tulpanglas" med smal fot osv är rätt sköra... något som jag lessnat lite på då dom går åt en del ffa vid diskning.
Sen så nu då jag valt att "acceptera" var jag numera bor (kallt å jävligt) så sitter jag sjukt ofta på balkongen numera å njuter och, då hade det varit fint att ha en lite annan utformning på glaset så nu står det överst på min inhandlingslista ett par såna här väldigt trevliga och bra glencairn-glas:
Glencairn Glass - Glencairn Crystal
Jag är sådär lagom härligt whisky tango och dricker ur vad fan som helst .
Plastglas, glas-glas, muggar, blomvaser( :O ). You name it. Är det fest så är det .

Vi som hatar Chins
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:07   #15 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of((( has much to be proud of
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel C Visa inlägg
Gällande whisky så är jag barnsligt förtjust i Ben Reich. Rökig och underbar.
Whisky är som bäst när det smakar som att slicka på en nytjärad brygga .
Håller med här på många plan (dock aldrig testat Ben RIach) att mycket whisky är som bäst av den allra rökigaste sorten (Ardbegs Corryvreckan och Uigedail är storfavoriter hos mig)

Citat:
Jag är sådär lagom härligt whisky tango och dricker ur vad fan som helst .
Plastglas, glas-glas, muggar, blomvaser( :O ). You name it. Är det fest så är det .

hehehehe, ja, alltså, visst, äre fest så äre fest, men sitter jag själv å smuttar så blir det oftast nåt av de mer specifika glasen, men näe, annars så dricks det väl fortfarande ur nån flask om det halas upp en flaska när man är ute eller så... det går ju inte komma ifrån, bättre å dricka det vad de nu än må vara ur för nåt än att inte smaka det goda alls...

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:10   #16 (permalink)
Senior Member

Daniel Cs avatar

Standard

Citat:
Håller med här på många plan (dock aldrig testat Ben RIach) att mycket whisky är som bäst av den allra rökigaste sorten (Ardbegs Corryvreckan och Uigedail är storfavoriter hos mig)

hehehehe, ja, alltså, visst, äre fest så äre fest, men sitter jag själv å smuttar så blir det oftast nåt av de mer specifika glasen, men näe, annars så dricks det väl fortfarande ur nån flask om det halas upp en flaska när man är ute eller så... det går ju inte komma ifrån, bättre å dricka det vad de nu än må vara ur för nåt än att inte smaka det goda alls...
DOm whiskysorterna måste jag prova .

Haha, ok då.
Spelar ingen roll om jag smuttar ensam eller drar på galej. Har ett par whiskyglas jag fick av brorsan för några år sen men dom nyttjas sällan.
Jag är inte kräsen när det kommer till alkoholbehållare.

Vi som hatar Chins
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:14   #17 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Standard

Citat:
Tycker jag absolut du ska göra.
Tyvärr så har inte Jamaica funnits i systembolagets sortiment på flera år, vilket jag finner både märkligt och beklagansvärt.

Borde ju finnas att införskaffa via nån webbutik men det innebär ju lite mer väntan och merjobb än att bara dra ner på butiken men kan vara värt det.
tråkigt sånt...själv har jag ju blivit ledsen att en av de trevligare standard bourbons jag vet försvunnit ur det reguljära sortimentet (Wild Turkey 101proof)...

såg nu att Plantations "Grenada" och "Trinidad" bara finns i beställningssortimentet på systemet... vore ju kanske egentligen intressant å ta hem då dom låg på en bra prisnivå (399/st) också, om än inte så billig som Grande Reserve Barbados (269kr)

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:19   #18 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Standard

Citat:
DOm whiskysorterna måste jag prova .

Haha, ok då.
Spelar ingen roll om jag smuttar ensam eller drar på galej. Har ett par whiskyglas jag fick av brorsan för några år sen men dom nyttjas sällan.
Jag är inte kräsen när det kommer till alkoholbehållare.
Det var ju som sagt inte jag heller, men, där går du faktiskt miste om en hel del smaker faktiskt, eller snarare så går du miste om en del dofter vilket ju i sin tur leder till att en del av smakerna går förlorade då doft går rätt så hand i hand med smaken...

Här är lite snabbrecension/jämförelser mellan lite olika glas:

Fem glas rökig whisky | peat.se

Fem glas fruktig whisky | peat.se
borde vara mer sanningsenlig mot att dricka rom-sorter denna med fruktig whisky.

om än jag är övertygad om att det bästa för både rom och whisky är antingen såna tulpan-glas eller glencairn som båda trycker ihop och koncentrerar dofterna åt en i toppen av glaset... mycket mycket mycket finns att finna i doften hos de flesta whisky och romsorter om man har och ger tid åt det.

Lite ghey't å säga men trevligt att uppleva, faktiskt så pass trevligt att det är värt mer än den eventuella ångesten över att vara "hipster" å sitta å hitta på mumsiga dofter som kommer fram...

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:28   #19 (permalink)
(((
Optimal Body Veteran

(((s avatar

Standard

dessa glas tyckte jag såg trevliga ut samt så är dom ju svenska vilket jag tycker är trevligt att stödja då det rör sig om hantverk!
glasshoppen.se - Whiskyglas Malt

Mitt "favorit-förfarande" just nu när det kommer alkoholintag för tillfället är faktiskt att efter middagen;
1. sätta mig på balkongen (det är kallt nu så jag är då iförd rejält varma kläder, bl a arméns coma-rock)
2. dricka en gigantisk varm GOD kopp kaffe och vid sidan om den ha ett litet glas med Plantation Barbados rommen (2-4cl, oftast en 3a).
3. och sen ta en "efterrätt" i form av en lite större whisky som räcker läääänge ute på balkongen... genom allt detta såklart nån valfri bra musik i lurarna och bara njuta!!!

-Krastev
((( är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 11:57   #20 (permalink)
Senior Member

Kelts avatar

Reg.datum: Jan 2008
Ålder: 41
Kelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura aboutKelt has a spectacular aura about
Standard

Citat:
Jag får väl skämmas lite och säga att jag dricker alla den rom jag radade upp.
Kelt är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta