Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Övrigt > MISC > Stora alkohol-tråden
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

MISC Allt mellan himmel och jord.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2010-01-08, 10:28   #1 (permalink)
Junior Member

Reg.datum: May 2008
mickebratt is on a distinguished road
Standard Stora alkohol-tråden

Tja!
Då jag under vinterhalvåret bor och jobbar i Åre där folk gärna vill försöka kombinera sin träning med lite party får jag vid nästan varje besök på gymet frågor kring alkoholens påverkan på kroppen.
Själv dricker jag kanske alkohol nån gång varannan månad eller så, men är nyfiken på hur det egentligen fungerar så att man dels vet själv och sedan även kan berätta föra andra hur det verkligen fungerar.

Genom åren på gymet har man fått höra mycket rykten kring alkohol och undrar därför även hur väl dessa stämmer. Har hört att "om man kör ett hårt träningspass bör man se till att få i sig minst två ordentliga måltider innan man dricker alkohol, för att se till att kroppen iaf får en hygglig möjlighet att återhämta sig", ligger det något i detta?
Eller är det helt enkelt så att det är bättre att hoppa över träningspasset på dagen om man vet att man ska ut och slarva på kvällen?

Har även hört att det kan vara direkt skadligt och nedbrytande att träna dagen efter, då levern har fullt upp med att bryta ner alkoholen och således inte kan transportera ut ny energi till musklerna i form av glykogen?

Blev många frågor där men hoppas tråden kan tas på allvar och att endast seriösa inlägg följer.
Skriver inte detta för att kunna kombinera min träning med supande utan mer för att öka min kunksap inom området, och då kan jag inte tänka mig något bättre ställe att fråga än här på OB
mickebratt är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 10:58   #2 (permalink)
Skilled Master

Maods avatar

Reg.datum: Jan 2008
Ålder: 37
Maod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of light
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mickebratt Visa inlägg
Har hört att "om man kör ett hårt träningspass bör man se till att få i sig minst två ordentliga måltider innan man dricker alkohol, för att se till att kroppen iaf får en hygglig möjlighet att återhämta sig", ligger det något i detta?
Borde man inte enkelt kunna säga att det är bättre ju längre ifrån träningen man dricker? Och ju mer man dricker desto värre är det naturligtvis.

Citat:
Eller är det helt enkelt så att det är bättre att hoppa över träningspasset på dagen om man vet att man ska ut och slarva på kvällen?
Åter igen samma princip. Ett normalt gympass + måltid på dagen gör nog mer nytta än skada dock.

Citat:
Har även hört att det kan vara direkt skadligt och nedbrytande att träna dagen efter, då levern har fullt upp med att bryta ner alkoholen och således inte kan transportera ut ny energi till musklerna i form av glykogen?
Har man alkohol kvar i blodet är det absolut ingen bra idé att träna. Har nog gjorts studier på detta om jag minns rätt. Någon kanske sitter inne med nåt?
Svara med citat
Gammal 2010-01-09, 07:45   #3 (permalink)
Optimal Body Citizen

aliquiss avatar

Reg.datum: Nov 2007
aliquis is a splendid one to behold
aliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to beholdaliquis is a splendid one to behold
Standard

Ingen aning, att det är inte är bra är väl givet, om det är värt att bry sig eller spelar någon roll hur och vad man gör en enstaka dag vettefan.

Mr Per på ÖKK dricker väl ofta och rejält och han är ju stor och stark ändå.

Träna dagen efter kan jag inte tänka mig är ett problem och alkoholen borde ju redan vara fixat, iaf om det inte var värsta kalasfyllan. Däremot är man ju antagligen svar och trött men det är ju en annan sak. Kommer man iväg så varför inte.

Träna tidigare på dagen däremot vet jag inte hur det är med.
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta