Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Övrigt > MISC > Avira security suit
Registrera ShowCase FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

MISC Allt mellan himmel och jord.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-05, 13:30   #1 (permalink)
Forum Moderator

Tobbes avatar

Reg.datum: Sep 2007
Ålder: 30
Tobbe is a splendid one to behold
Tobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to behold
Information
Skicka ett meddelande via MSN till Tobbe
Standard Avira security suit

Någon som är bekant med denna mjukvara? Det har fått MYCKET bra kommentarer för deras antivirus och inte bara priser från tidningar utan även i tester och så som bl.a hos av-comparison eller hur fan det stavas.

"It does not matter how slow you go, as long as you do not stop." - Confucius
"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Tobbe är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 14:16   #2 (permalink)
Optimal Body Citizen

aliquiss avatar

Reg.datum: Nov 2007
aliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to all
Information
Standard

Det är inte bara antivir utan fler saker eller är det bara antivirusprogrammet eller typ premiumversion av det?

Finns ju en gratisversion av avira skall väl vara typ bäst på att hitta virus och dra lite systemresurser.

Systers dator fick dock Comodo-produkter istället eftersom de bara finns i gratisversion så det är inga popupgrejer som stör eller så, och man får inte en sämre produkt när man köra gratisversionen. Deras antivirus var dock i version 2 beta så jag har inte sett några tester på det eftersom de som testar antagligen inte tycker att det är rätt att testa en betaversion.

Jag tror inte det spelar så stor roll vilken du tar mer än resursmässigt, gällande antal virus så känns det som att alla borde få med detektering av de som är vanligast och har någon signifikant spridning.
aliquis är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 14:48   #3 (permalink)
Forum Moderator

Tobbes avatar

Tobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to beholdTobbe is a splendid one to behold
Information
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av aliquis Visa inlägg
Det är inte bara antivir utan fler saker eller är det bara antivirusprogrammet eller typ premiumversion av det?

Finns ju en gratisversion av avira skall väl vara typ bäst på att hitta virus och dra lite systemresurser.

Systers dator fick dock Comodo-produkter istället eftersom de bara finns i gratisversion så det är inga popupgrejer som stör eller så, och man får inte en sämre produkt när man köra gratisversionen. Deras antivirus var dock i version 2 beta så jag har inte sett några tester på det eftersom de som testar antagligen inte tycker att det är rätt att testa en betaversion.

Jag tror inte det spelar så stor roll vilken du tar mer än resursmässigt, gällande antal virus så känns det som att alla borde få med detektering av de som är vanligast och har någon signifikant spridning.
Det som står i ämnet gäller hela deras säkerthetspaket så att säga och inte bara antiviruset. Det jag kommenterade va antivirus-mjukvaran som har fått mycket bra respons men det jag undrar över hur det är är HELA paketet.

Det är en JÄVLA skillnad mellan program till program vad gäller att lokalisera, ta bort samt nyttja systemresurser bland de mjukvaror som finns. Kolla lite på http://www.av-comparatives.org/ t.ex så ser du att skillnaden kan vara ENORM, även på de vanliga. Förut så va ju alltid NOD och Kaspersky labs "marknadsledande" på den biten men de blir ständigt slagna på antivirus-delen av just Avira. NOD har "vunnit" flera år i rad som det bästa antivirusprogrammet. Nu är jag som sagt mer intresserad av hela deras "security suit" vad gäller deras brandvägg och allt vad fan det nu kan finnas med där!

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Tobbe är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 19:54   #4 (permalink)
Optimal Body Citizen

aliquiss avatar

Reg.datum: Nov 2007
aliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to allaliquis is a name known to all
Information
Standard

Ja, på nya virus var det visst bra mycket större skillnad än jag trodde:
http://www.av-comparatives.org/seite...se_2008_05.php

Fast det är ju bl.a. deras tester jag har sett förr med. Bryr mig inte så noga, väldigt lite får nog någon större spridning och har man en vettig brandvägg och inte laddar ner program ifrån skumma websidor så har man nog minskat riskerna en hel del. Om man sedan råkar köra Linux/BSD/Solaris så är ju risken typ noll oavsett, och detsamma gäller OS X som det är i mitt fall.

Jag förstår nog inte riktigt varför du nödvändigtvis skulle köra på en och samma tillverkare på samtliga produkter.

Att folk gillade Nod för låg systemresursanvändning och att Kaspersky skulle vara bäst förr vet jag.

När Grub snackade brandväggar någongång var det ju.. vafasiken hette den.. ? Nåja, någon som var bäst men den är rätt svår att hantera, vilket i det här fallet betyder att JAG hade svårt att använda den. Comodo däremot var väl i princip lika bra på att stoppa utåtgående kommunikationsförsök och den är bra mycket lättare att förstå sig på. Problemet är ju att om man bara sitter och klickar på accept på all möjlig dynga som kommer upp så gör den ju senare inte ett lika bra jobb som en som är konfigurerad korrekt. Vill minnas att Comodo har information om vad vissa av sakerna är och att den även kan ta reda på det över Internet.

Comodos antimalware verkade rätt ok med, så det fick bli den också och därför även deras antivirusprogram så fick hon allt av samma, men Avira är eventuellt/antagligen bättre på det området som sagt. Förr var ju superantispyware bäst på spywarefronten men gratisversionen gav inget realtidsskydd utan man fick göra en sökning i datorn när man ville testa.

Du får nog fråga herr grub och se om han har någon koll

Comodo Firewall - http://www.personalfirewall.comodo.com/ (verkar ha fått malwareskydd den med? Om jag fattar produktbeskrivningen rätt.)
Comdo Antivirus - http://antivirus.comodo.com/
Comodo Antimalware - http://www.comodo.com/boclean/boclean.html

Som sagt, verkar ju som att produktbeskrivningen av firewallen täcker de två nedre produkterna med, vet inte hur det är med det. Maila o fråga? =P

Alla gratisprodukter ifrån dem: http://www.comodo.com/products/free_products.html

En annan sak som jag tycker är viktigt är en lösenordshanterare:
http://keepass.info/

På senare tid har ju exempelvis Spray blivit ägda två ggr med spridning av allas lösenord som följd, bilddagboken en gång och kanske något annat som jag inte vet om / har märkt / de har gått ut med.

Om man då sitter med samma lösenord på alla ställen så blir man ju totalägd, så lösningen heter ju unika lösenord men om det skall vara lite klass på dem så blir det en jäkla massa att försöka komma ihåg, och inte vill man ha några jättelånga då heller. Så då är det ju praktiskt med ett program som håller reda på dem åt en.

Framförallt har någon lösenordet till din e-mail kan de ju i princip få tag på alla andra med. En något sämre lösning är ju att iaf se till att ha ett lösenord för sin e-mail, ett annat för viktigare sidor (typ kanske alla webshopar och dylikt?) och ett tredje för saker där du inte bryr dig så mycket typ för att få kommentera artiklar på IDG.

Känns imho som att riskerna där är större, eller minst lika stora
aliquis är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 19:59   #5 (permalink)
Forum Moderator

Tobbes avatar

Information
Standard

Citat:
Jag förstår nog inte riktigt varför du nödvändigtvis skulle köra på en och samma tillverkare på samtliga produkter.
Och ändå sitter du själv och rekommenderar ENBART Comodo!
Skälet till att använda enbart ett komplett "system" är ju för att de funkar som en enhet och det är då lättare att hantera istället för att sitta med upp till 7 (?) olika separata. Det blir oftast mer problematiskt och jobbigt.

Det är inte Zone Alarm du tänker på?

Tobbe är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Tags
antivirus

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta