Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Allt om träning > Allmänt om träning > Att kombinera frontböj med andra övningar.
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Allmänt om träning Diskutera styrketräning, konditionsträning,sporter och all övrig träning och idrott.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-09, 20:57   #1 (permalink)
Member

Reg.datum: Jan 2008
Ålder: 22
Bakomvärldsmänniskan is on a distinguished roadBakomvärldsmänniskan is on a distinguished road
Standard Att kombinera frontböj med olika övningar för axlarna

Jag har vid några tidigare träningsdagar börjat märka att frontböj tar en hel del på axlarna, vilket kan förklara varför jag under lång tid presterat dåligt när jag utfört övningen militärpress, som jag hittills utfört efter att ha tränat frontböj. Detta har lett till att jag har börjat fundera på om det finns någon annan övning som kan vara bättre att träna tillsammans med frontböj.

Min fråga gäller mer specifikt vilken av dessa övningar som ni anser tar minst på axlar och som jag därför skulle kunna kombinera med frontböj: bänkpress, militärpress eller dips?

Har ni några andra erfarenheter av övningar som man inte bör kombinera, om man tränar igenom hela kroppen varje gång, så får ni gärna berätta om dem också.

Senast redigerad av Bakomvärldsmänniskan den 2009-11-09 klockan 23:56 Anledning: Förtydligade rubriken.
Bakomvärldsmänniskan är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 01:56   #2 (permalink)
Skilled Master

Jockes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Jocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura about
Standard

Alla tar på axlarna, förutom frontböj för mig iaf Jag hade valt bänken. Men hur ser hela ditt pass ut?
Jocke är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 02:08   #3 (permalink)
Optimal Body Citizen

aliquiss avatar

Reg.datum: Nov 2007
aliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of light
Standard

Under ett litet tag var ju tanken att köra (men sedan spårade det ur, som vanligt i framtiden):

Styrkevändningar
Frontböj
Bänkpress
Skivstångsrodd

ena dagen.

Marklyft
Benpress
Militärpress
Pullups

Andra/tredje dagen.

Nackdelen är väl att man kanske vill köra högre volym på de tyngre grejerna än att man orkar med de lättare. Imho tappar man inte sÅÅÅÅ mycket av att köra bänk efter frontböj/böj, kan tycka att pullups tom gör en starkare i bänken, men känns mer rätt sådär.

Mark är ju så satans tungt med.

Styrkevändningarna försämrar säkert bänken något och militärpressen försämrar säkert pullups något men.

Fast sedan är det ju skillnad på "träningsform" och faktisk prestationsförmåga. Bara för att du gör sämre i pullups efter mark behöver du ju inte långsiktigt bli sämre i pullups än om du hade separerat mark och pullups. Vilar du en vecka och sedan kör pullups först kanske du presterar bättre i dem.
aliquis är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-11-10, 14:03   #4 (permalink)
Member

Bakomvärldsmänniskan is on a distinguished roadBakomvärldsmänniskan is on a distinguished road
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke Visa inlägg
Alla tar på axlarna, förutom frontböj för mig iaf Jag hade valt bänken. Men hur ser hela ditt pass ut?
Pröva att träna "breathing squats", men med frontböj istället, och känns det inte i axlarna efter det så måste du ha några förjävligt starka axlar (eller så är väl kanske mina axlar väldigt svaga, vilket kanske inte är helt osannolikt.)

Träningsdag I.

1) Knäböj.
2) Stående ryggresningar med skivstång.
3) Bänkpress i en smithmaskin.
4) Framåtlutade drag med skivstång.
5) Magträning i maskin med betoning på rectus abdominis.

Träningsdag II.

1) Marklyft.
2) Stående vadhävningar i en smithmaskin.
3) Dips.
4) Chins.
5) Hängande lyft med benen.

Träningsdag III.

1) Frontböj.
2) Marklyft med relativt raka ben.
3) Militärpress.
4) Drag till hakan.
5) Magträning i maskin med betoning på obliques.

Hur många vilodagar jag använder mig av mellan träningsdagarna varierar beroende på hur mitt studieschema ser ut, men det brukar bli mellan en och två dagars vila mellan varje träningsdag.

Kan det förresten vara så att bänkpress i smithmaskin lägger en mindre betoning på axlarna än vanlig bänkpress? I vanliga fall så skulle jag föredra bänkpress med fri stång, men eftersom jag ofta tränar ensam och min träningsmetod går ut på att jag ofta kommer nära ett misslyckande så känns det bättre att vara lite försiktig.

Senast redigerad av Bakomvärldsmänniskan den 2009-11-10 klockan 18:40
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 00:03   #5 (permalink)
Skilled Master

Jockes avatar

Jocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura aboutJocke has a spectacular aura about
Standard

Måste du hålla i och hålla upp stången när du kör frontböj? Jag släpper stången och håller endast emot med fingertopparna.
Men du skulle kunna testa att byta plats med dipsen.
Jocke är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 00:35   #6 (permalink)
Member

Standard

Att släppa stången är tyvärr inget alternativ på mitt gym. Och att hålla upp stången så att armarna är mer eller mindre parallella med golvet har jag läst är vad man ska göra, men detta kanske mera gäller tyngre repetitioner där man riskerar att tappa vikterna annars? Eller finns det någon annan säkerhetsaspekt till varför man bör hålla upp armarna så att överarmarna är parallella med golvet?
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 02:09   #7 (permalink)
Optimal Body Citizen

aliquiss avatar

Reg.datum: Nov 2007
aliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of lightaliquis is a glorious beacon of light
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bakomvärldsmänniskan Visa inlägg
Att släppa stången är tyvärr inget alternativ på mitt gym. Och att hålla upp stången så att armarna är mer eller mindre parallella med golvet har jag läst är vad man ska göra, men detta kanske mera gäller tyngre repetitioner där man riskerar att tappa vikterna annars? Eller finns det någon annan säkerhetsaspekt till varför man bör hålla upp armarna så att överarmarna är parallella med golvet?
Jag vet inte varför men ja du skall få upp armarna rejält, är väl kanske för att man måste räta upp ryggen med antar jag och inte tappar stången framåt / fäller kroppen i bottenläget då.

Och hålla i stången bör man väl med göra även om min ofta mest brukar vila på axlarna/armarna och fingrarna mest bara berör den lite, eventuellt, jag ställer tillbaka den i ställningen såvida det inte är vikter jag inte klarar och då droppar jag den ju bara rätt fram såklart.
aliquis är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2009-11-11, 02:47   #8 (permalink)
Skilled Master

Jockes avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bakomvärldsmänniskan Visa inlägg
Släpper inte stången i golvet utan håller inte i stången på axlarna mer än med fingertopparna, skönare för handlederna och jag får upp armbågarna högre då. Och ja sträva efter att få upp armarna/ armbågarna få högt som möjligt, och upp med bröstet.
Jocke är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta