Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Allt om kost > Allmänt om näringslära > Proteinförgiftning.
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Allmänt om näringslära Allt som rör näringslära.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2011-04-18, 20:27   #1 (permalink)
Skilled Master

Allendorrs avatar

Reg.datum: Mar 2009
Ålder: 25
Allendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the rough
Skicka ett meddelande via MSN till Allendorr
Question Proteinförgiftning.

Citat:
Wikipedia
Att under en längre tid leva på mat bestående av enbart protein leder till proteinförgiftning.
En bra rekommendation är att proteinintaget bör vara 15-20E%, vilket innebär att 15-20% av den energi man får i sig bör komma från protein.
Hur vanligt är det med Proteinförgiftning? Vad händer när man får det?

Nu är de snart sommar och många av oss deffar, mycket protein å lite kolhydrater.. Bör man vara rädd för att skada kroppen? Ligger själv på ca. 2,5 - 3 gram protein per kg.
* Stångcurl: 70KGx5--* Militärpress 85KGx4
* Bänkpress: 140KGx1--* Knäböj: 150KGx1
* Bröst Hantelpress: 53KGx5--* Marklyft: 200KGx1

Min Fitness blogg
Allendorr är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2011-04-18, 23:16   #2 (permalink)
ISC
Senior Member

ISCs avatar

Reg.datum: Jul 2008
Ålder: 28
ISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura aboutISC has a spectacular aura about
Standard

Det är väl ingen här som lever på enbart protein hoppas jag men jag har hört talas om att riktigt höga proteinintag ska ha en del negativa effekter. Vore intressant att veta, även om jag knappast är i riskgruppen.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 07:34   #3 (permalink)
Senior Member

Sniggels avatar

Reg.datum: Apr 2009
Sniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enough
Standard

Rabbit Starvation Syndrome, googla.
Har för mig det har att göra med fettbrist snarare än proteinförgitning, men osäker.
Sniggel är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 09:34   #4 (permalink)
Skilled Master

Allendorrs avatar

Allendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the roughAllendorr is a jewel in the rough
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Rabbit Starvation Syndrome, googla.
Har för mig det har att göra med fettbrist snarare än proteinförgitning, men osäker.
sant de du säger, de stod på wiki, Att de var nått folkslag som levde på jätte högt protein intag men att dom klara de pga den stora fettmängden dom också fick i sig. Ja har ett excel ark nu som ja skriver i allt jag äter, den räknar själv ut allt, då låg jag på ca 50% protein, 20% kolhydrater och 30% fett.

Jag åt 240 gram protein om dagen. Jag väger 82... 2,9g per kg.. Är detta farligt?

Min Fitness blogg
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 11:45   #5 (permalink)
Skilled Master

Maods avatar

Reg.datum: Jan 2008
Ålder: 33
Maod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of light
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Allendorr Visa inlägg
sant de du säger, de stod på wiki, Att de var nått folkslag som levde på jätte högt protein intag men att dom klara de pga den stora fettmängden dom också fick i sig. Ja har ett excel ark nu som ja skriver i allt jag äter, den räknar själv ut allt, då låg jag på ca 50% protein, 20% kolhydrater och 30% fett.

Jag åt 240 gram protein om dagen. Jag väger 82... 2,9g per kg.. Är detta farligt?
Om du är frisk borde det inte vara några som helst problem.
Svara med citat
Gammal 2011-04-19, 12:11   #6 (permalink)
Skilled Master

Allendorrs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Maod Visa inlägg
Om du är frisk borde det inte vara några som helst problem.
gott å veta! Tack!!

Min Fitness blogg
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 16:09   #7 (permalink)
Skilled Master

martenks avatar

Ålder: 36
martenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nice
Skicka ett meddelande via ICQ till martenk
Standard

Citat:
ca 3 g per kg kroppsvikt låter rätt så optimalt för en naturlig byggare!
Mellan 2-4 g per kroppsvikt brukar väl vara rekommendationen för naturliga byggare, tveksamt om kroppen klarar av att omsätta mer än så, om inte proteinsyntesen är uppreglerad pga av diverse olagliga preparat...
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 16:10   #8 (permalink)
Skilled Master

martenks avatar

Ålder: 36
martenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nicemartenk is just really nice
Skicka ett meddelande via ICQ till martenk
Standard

dubbelpost
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 16:52   #9 (permalink)
Skilled Master

Allendorrs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martenk Visa inlägg
Mellan 2-4 g per kroppsvikt brukar väl vara rekommendationen för naturliga byggare, tveksamt om kroppen klarar av att omsätta mer än så, om inte proteinsyntesen är uppreglerad pga av diverse olagliga preparat...
okej men hur är det med att kroppen vänjer sig med de intaget man håller?? Måste man öka då å då.. tillslut är man ju uppe på kanske 5g/kg..

Eller är jag ute å cyklar nu? Tack för era svar!

Min Fitness blogg
Svara med citat
Gammal 2011-04-20, 22:23   #10 (permalink)
Senior Member

Sniggels avatar

Sniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enoughSniggel will become famous soon enough
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martenk Visa inlägg
Att omsätta protein över 4g/kg går säkert bra det med. Om det inte gör det så är man just farligt ute. Det finns ju en hel del som går över även 4g/kg under långa perioder och så som jag förstått det så om man inte hinner omsätta det är man riktigt illa ute.
men jag misstänker dock att du menar tillgodogöra sig för att bygga mer muskler och där tror jag också det är tveksamt att man kan få ut så mycket mer av att gå över 4g/kg, frågan är om inte 3g/kg är en "mjuk" övre gräns och att det kanske inte är "prisvärt" att gå upp i riktigt extrema mängder.
Kanske kan man t om hålla ett lägre proteinintag om man använder leucin eller EAA och på så vis avlasta njurarna?
Jag menar då att 200g protein + 3 x 3g leucin vid smart utvalda tidpunkter motsvarar 290g protein utan något extra leucin? (likställde effekten hos 3g leucin med efekten hos 30g vassle, ganska vilt gissat)

Citat:
okej men hur är det med att kroppen vänjer sig med de intaget man håller?? Måste man öka då å då.. tillslut är man ju uppe på kanske 5g/kg..

Eller är jag ute å cyklar nu? Tack för era svar!
Vet inte hur mycket kroppen vänjer sig men tror inte man kan bli helt "okänslig" av att öka proteinintaget. 3g/kg kommer alltid att vara "mycket" skulle jag tro. Skulle man "vänja" sig så finns det ändå inget sätt att komma runt det. Bartoll snackar om att cykla proteinintaget men jag tror inte tanken bakom det konceptet faktiskt håller.
Sniggel är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta