Optimal Body Forum
  Register Home Contact

Optimal Body Forum > Allt om kost > Allmänt om näringslära > istället för malto
Registrera FAQ Medlemslista Social Groups Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Allmänt om näringslära Allt som rör näringslära.

Svara

LinkBack Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Gammal 2008-09-24, 01:13   #1 (permalink)
Junior Member

Reg.datum: Sep 2008
fillemannen is on a distinguished road
Question istället för malto

Vad blir det för skillnad i effekt om man byter ut sitt snabba maltodextrin + Vassle efter träning till Vassle + okokt havregryn?

Är det bra att äta okokata havregryn i sin proteindrink, är det mycket skillnad på vad kroppen skulle kunna ta upp om man istället skulle gjort gröt?
fillemannen är inte uppkopplad  
Digg this Post!Add Post to del.icio.usShare on FacebookPusha
Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 09:15   #2 (permalink)
Skilled Master

Maods avatar

Reg.datum: Jan 2008
Ålder: 37
Maod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of lightMaod is a glorious beacon of light
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fillemannen Visa inlägg
1. Vad blir det för skillnad i effekt om man byter ut sitt snabba maltodextrin + Vassle efter träning till Vassle + okokt havregryn?

2. Är det bra att äta okokata havregryn i sin proteindrink, är det mycket skillnad på vad kroppen skulle kunna ta upp om man istället skulle gjort gröt?
1. Den direkta effekten blir ju ett långsammare upptag av kolhydraterna.
Tar du malto eller havregryn direkt efter träning (styrketräning) är skillnaden antagligen försumbar. Notera att maltodextrin är 100% näringslös stärkelse (kolhydrat) till skillnad från havre som innehåller massor med näring. Prioriterar du en snabb kolhydrat för snabbare återhämtning så kanske malto är bästa valet.

2. Ja det är bra med okokta havregryn. Jag tror nog man går miste om mer mikronutrienter om man kokar dem.
Maod är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 11:00   #3 (permalink)
Senior Member

Tobbe Ks avatar

Tobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enoughTobbe K will become famous soon enough
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fillemannen Visa inlägg
Vad blir det för skillnad i effekt om man byter ut sitt snabba maltodextrin + Vassle efter träning till Vassle + okokt havregryn?

Är det bra att äta okokata havregryn i sin proteindrink, är det mycket skillnad på vad kroppen skulle kunna ta upp om man istället skulle gjort gröt?
Havregryn är ett överlägset val i den frågan!

Själv brukar jag koka gröt innan träningen med russin och honung, sen äter jag den kall med en proteindrink efter träningen. (Ej under diet, då blir det bara havregryn)
Tobbe K är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-09-24, 11:31   #4 (permalink)
Optimal Body Addicted

Pepzs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Ålder: 38
Pepz has much to be proud ofPepz has much to be proud of
Pepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud of
Standard

Havregrynen vinner Imho speciellt om man inte ska träna samma muskel förrän flera dagar senare. vid löpning och konditionstränig är snabbheten på kolhydraterna viktigare för optimal glykogeninlagring
personligen kör jag ofta en blandning av havre och malto.

Och alla havregryn är redan ångpreparerade så det är helt lugnt att äta dem direkt från påsen

träningsjournal

mmsports.se
Pepz är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 02:04   #5 (permalink)
Junior Member

fillemannen is on a distinguished road
Thumbs up

Okej, men har jag förstått det rätt att man får bättre återhämtning med malto pga att det har snabbare upptag, men havregryn är bättre pga att man får i sig mera näring??

Jag kör bara styrka, en 4 split där jag kör igenom kroppen 1 gång i veckan.

Jag väger runt 80 kg så jag skulle behöva ca 60 gram maltodextrin.. lite mer än en decilter.. Om jag nu strutar i maltodextrinret och istället tar okokt havregryn, hur mycket bör jag ta då?? är det lite mer än en deciliter som gäller där också?
fillemannen är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 07:36   #6 (permalink)
Senior Member

Musclemanias avatar

Reg.datum: Apr 2008
Musclemania is on a distinguished roadMusclemania is on a distinguished road
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe K Visa inlägg
Havregryn är ett överlägset val i den frågan!

Själv brukar jag koka gröt innan träningen med russin och honung, sen äter jag den kall med en proteindrink efter träningen. (Ej under diet, då blir det bara havregryn)
Mmm gröt med honung och russin!! Nu blev jag hungrig

Så med andra ord om du lyckats blir grov på havregrnsgröt istället för malto så kan vi andra också
Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 08:54   #7 (permalink)
Skilled Master

XXXLs avatar

Reg.datum: May 2008
XXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura aboutXXXL has a spectacular aura about
Standard

Det man måste skilja på i denna fråga är VAD man är ute efter..
Vill man påskynda återhämtningen maximalt och se till att glykogenlagringen fylls på snabbt eller bryr man sig inte om det?

Fett gör ju att maten eller drinken tas upp långsammare och sänker snabbheten,vilket kanske inte är optimalt efter träningen..
Malto+Vassle tas ju snabbast upp men relativt näringsfattigt, men det handlar ju om återhämtning..

Havre+honung+russin tas ju upp långsammare men desto mer näringsrikt och mättar bättre,, men de handlar ju helt o hållet om vad man är ute efter..Båda fungerar utmärkt..
Men personligen skulle jag hålla fettet så lågt som möjligt de två måltiderna efter träningen. För återhämtningen..

www.olimp.se
www.sportkost.nu
XXXL är inte uppkopplad  
Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 14:55   #8 (permalink)
Senior Member

Musclemanias avatar

Reg.datum: Apr 2008
Musclemania is on a distinguished roadMusclemania is on a distinguished road
Smile

Jo visst är det så! Finns både plus och minus med båda!
Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 15:22   #9 (permalink)
Optimal Body Addicted

Pepzs avatar

Reg.datum: Feb 2008
Ålder: 38
Pepz has much to be proud ofPepz has much to be proud of
Pepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud ofPepz has much to be proud of
Standard

återhämtningen i form av muskeluppbyggnad(proteinsyntes) är inte större om du använder maltodextrin istället för havregryn.

Återhämtning i form av glykogeninlagring ökar dock med malto. men ska man inte träna samma muskelgrupp inom 48h så spelar det väldigt lite roll för gemene man då det enda som händer att det tar lite tid för musklerna att fylla upp.
Ska man tokoptimera så ska man satsa på vitargo.

träningsjournal

mmsports.se
Pepz är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara

Tags
glykogen, maltodextrin

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ